Patio Plant zet in op binden en boeien: de slag om de scholier
Ingrid Blom, themaspecialist Arbeid heeft in september Van der Valk B.V. (Patio Plant) in Naaldwijk bezocht om te horen hoe zij een grote groep scholieren en studenten succesvol aan zich weten te binden. Hoe winnen zij de concurrentieslag van de plaatselijke supermarkt? In het bedrijf werken 35 medewerkers in vaste dienst en nog eens zoveel scholieren en studenten. In de voorjaarspiek wordt dit aangevuld met uitzendkrachten.
Wat bied je jonge medewerkers?
Jos kan zo een aantal pluspunten noemen van werken in een bedrijf met bloeiende tuinplanten: “Het werk is gevarieerder dan vakken vullen. Je werkt hier mee in het teeltproces en bij het inpakken van heel veel verschillende producten. De groep jongelui heeft het onderling gezellig, al kan dat ook in de supermarkt uiteraard ook het geval zijn. Wij sluiten iedere week af met een vrijdagmiddag borrel. Uiteraard alcoholvrij voor de niet 18-jarigen.” En dan komt Jos met nog een troefkaart in de slag om de scholier. In het voorjaar kunnen de scholieren en studenten in de avonduren werken op basis van inschrijving. Overdag worden op basis van het aantal beschikbare scholieren werkzaamheden doorgeschoven naar de avonduren. Dit vraagt om sturing op het werkproces en soms wat schuiven. Scholieren hebben zo de kans om naast het zaterdagwerk nog wat uren bij te verdienen. En dit op de avonden die zij zelf kiezen.
In de groep jonge medewerkers wordt geïnvesteerd. Scholieren zijn in principe snelle leerlingen die goed kunnen werken. Soms moeten ze nog bepaalde aspecten leren. Zo kan Snapchat bijvoorbeeld teveel aandacht vragen. Dan wordt er bijgestuurd en worden ze er onderling op aangesproken. In het groeipad bij Patio Plant begeleiden de 18- tot 20-jarigen de instromende scholieren naar zelfstandig werken. Zelf kijken we naar wat medewerkers kunnen en sturen we op een prettige werksfeer. Haantjesgedrag is ongewenst en wordt voorkomen.
Uitzendkrachten terugdringen in zomer
Deze zomer is op deze manier ook geprobeerd de inzet van uitzendkrachten in de schoolvakantie periode terug te dringen. Er waren genoeg enthousiaste scholieren. Maar de inschrijfmethode leverde bij mooi weer logistieke uitdagingen op. “Vriendengroepen kozen tegelijkertijd voor een dagje vrij”, aldus Jos. Patio Plant ‘leert’ jonge mensen werken en zoekt naar wat mensen kunnen en willen leren en is flexibel in werktijden. Er wordt een cultuur gecreëerd die voor deze doelgroep aantrekkelijk is. Planten en jonge mensen kunnen hier opbloeien en zo winnen zij de slag om de scholier.
Colland Arbeidsmarkt
Patio Plant heeft haar eigen unieke oplossing gevonden voor de krappe arbeidsmarkt. Via fonds Colland Arbeidsmarkt werken we samen om als agrarisch en groen een betere positie op de arbeidsmarkt in te nemen. Het fonds draagt bij aan thema’s zoals duurzame inzetbaarheid, imago & instroom en veiligheid & gezondheid. Vanuit Colland Arbeidsmarkt wordt een veelheid aan projecten en activiteiten gefinancierd gericht op het stimuleren van een gezonde en toekomstbestendige arbeidsmarkt in de agrarische en groene sectoren.
Onder de paraplu van Colland Arbeidsmarkt participeert Glastuinbouw Nederland in Groenpact. De plek waar onderwijs, overheid en ondernemers samen komen om te werken aan vernieuwing en innovatie en zo investeren in de aantrekkingskracht van de groene sector.
Bron: Glastuinbouw Nederland