Agrarische sector lanceert arbeidsmarktplatform en campagne om personeel te trekken

Alle agrarische sectoren hebben op 16 april samen het arbeidsmarktplatform Beter Uitzicht gelanceerd om werkzoekenden te enthousiasmeren voor een functie in land- en tuinbouw. Op het platform vinden bezoekers inspiratieverhalen van mensen die de overstap al maakten, een keuzehulp die hen naar passende functies wijst en een vacaturebank. Werkgevers uit de primaire sector kunnen gratis vacatures plaatsen. Een campagne moet bezoekers naar de website trekken.

Volgens Eric Douma, portefeuillehouder Ondernemerschap en Onderwijs van LTO, speelt dit platform met bijbehorende campagne in op de stijgende behoefte aan personeel zonder groene opleiding. ‘Werkgevers staan te springen om goed personeel. Door de krappe arbeidsmarkt en de afname van studenten met een groene opleiding, komt het steeds vaker voor dat agrarische werkgevers mensen van buiten onze sector aantrekken om vacatures te vervullen. In praktijk pakt dat vaak positief uit, omdat werknemers met een ander soort kennis en ervaring juist een boost geven aan het bedrijf.’

Volgens Douma is het belangrijk dat alle sectoren zich verbonden hebben aan dit platform. ‘Alle sectoren hebben ook een eigen pagina op het platform gekregen. Samen hebben we een sterker verhaal en kunnen we meer geluid maken om werknemers naar onze sector te trekken.’

Vacaturebank
Met de website en de campagne Beter Uitzicht willen de LTO-organisaties werkgevers helpen om nieuwe werknemers aan te trekken. Werkgevers kunnen dan ook gratis vacatures plaatsen op het platform. Groot voordeel voor werkgevers is dat hun vacature als extra service wordt doorgeplaatst naar relevante andere vacaturesites, dus een plaatsing op Beter Uitzicht scheelt hen werk. Eric Douma: “Naast dat we individuele werkgevers willen ondersteunen, is de gezamenlijke vacaturebank ook een boodschap dat we een sector zijn die werknemers zoekt. Op dit moment verwijzen partijen als het UWV bijvoorbeeld nauwelijks door naar vacatures in onze sector, omdat zij gewoonweg geen beeld hebben van welke vacatures er zijn. Dat willen we veranderen.’

Campagne
Projectleider Mirthe Post van LTO Noord geeft aan dat er drie uitgangspunten zijn gekozen voor het verhaal van de sector. “Uit onderzoek dat we in het voortraject deden, blijkt dat mensen die openstaan voor onze sector zich vooral voelen aangetrokken door drie zaken: werken in verbinding met de natuur of dieren, veel afwisseling en vrijheid in het werk en het feit dat werk in onze sector ertoe doet. Dat zijn zaken waar alle sectoren zich in herkennen. Wij bieden werknemers letterlijk en figuurlijk een Beter uitzicht.’

Uit het onderzoek bleek ook dat de meeste mensen niet negatief staan tegenover werken in de land- en tuinbouw, maar er vooral grote onbekendheid is. Daarom is er een beroepengids op het platform geplaatst en een keuzetool die mensen koppelt aan functies die bij hen zouden passen. Daarnaast vertellen verschillende zij-instromers op het platform hoe zij de overstap hebben ervaren en hoe de agrarische sector hen bevalt. Middels een advertentiecampagne via sociale media en fysieke buitenreclame, worden potentiële werknemers naar de website geleid.

Samenwerking
Beter Uitzicht is een samenwerking tussen alle verschillende sectoren binnen de land- en tuinbouw. Het project wordt uitgevoerd door LTO Noord, in samenwerking met de andere LTO-organisaties en vaktechnische organisaties. Aan de totstandkoming van het platform heeft een klankbordgroep met vertegenwoordigers uit alle sectoren meegewerkt.

Klik hier voor meer informatie

Colland Arbeidsmarkt
Het platform en de campagne worden gefinancierd door LTO Noord en het fonds Colland Arbeidsmarkt. Het fonds draagt bij aan thema’s zoals duurzame inzetbaarheid, imago & instroom en veiligheid & gezondheid. Vanuit Colland Arbeidsmarkt wordt een veelheid aan projecten en activiteiten gefinancierd gericht op het stimuleren van een gezonde en toekomstbestendige arbeidsmarkt in de agrarische en groene sectoren.