Imagocampagne Groeien door Groen voor de hoveniersector
In november 2020 is de imagocampagne Groeien door Groen gestart. Het doel van de campagne is om het imago van de hoveniers en de sector te verbeteren en om de instroom vanuit het MBO en HBO te bevorderen. Door het stijgende aantal vacatures in de sector is het belangrijk om te voorzien in voldoende en goed opgeleide medewerkers.
Platform Groeien door Groen
Centraal in de imagocampagne staat het platform groeiendoorgroen.nl Op deze website staan verschillende beroepenfilms, een vacaturebank en achtergrondartikelen. De website wordt aangejaagd door content op sociale kanalen zoals Instagram en Facebook. Het doel hiervan is het bereiken van groenprofessionals, consumenten, werkgevers en het onderwijsveld. Op de website verbinden we de consument en de hovenier (groenprofessional). Daarmee laten we zien hoe mooi het werken in het groen is en hoe we kunnen genieten van leven in het groen.
Fonds Colland Arbeidsmarkt
De imagocampagne is een initiatief van sociale partners en wordt mede mogelijk gemaakt door het fonds Colland Arbeidsmarkt. Dit is het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor de sector Agrarisch en Groen. Het fonds draagt bij aan thema’s zoals duurzame inzetbaarheid, imago & instroom en veiligheid & gezondheid. Vanuit Colland Arbeidsmarkt wordt een veelheid aan projecten en activiteiten gefinancierd gericht op het stimuleren van een gezonde en toekomstbestendige arbeidsmarkt in de agrarische en groene sectoren.
Projectinformatie
Doelgroep
MBO en HBO studenten
Betrokken partners
Actor en Netwerk 6
Informatie
Meer informatie over Groeien door Groen vindt u hier.
Andere projecten
#Vitalehoveniers
In januari 2023 is het project #vitalehoveniers gestart. Het doel is het verbeteren van de vitaliteit van hoveniers en de ontwikkeling van het vak. Door uitstroom, uitval, onvoldoende instroom en goed personeelsbeleid is het belangrijk om aandacht te besteden aan het behoud van huidige werknemers en de instroom van nieuwe vakmensen.
Instroomproject GGI Kennis en Kracht
Het instroomproject heeft als doel om VMBO-ers te laten kiezen voor een MBO opleiding in een richting die voor de groen, grond en infrastructuur relevant is. Met behulp van EDG Media ontwikkelt de werkgroep onderwijsgerichte media, zoals lesprogramma’s voor het VMBO en social media ads.
Tegemoetkoming in kosten T-rijbewijs stagiair
Voor leerlingen die een stage volgen of een leerwerkplek hebben bij een werkgever in de Dierhouderij, kan het T-rijbewijs noodzakelijk zijn. Met een bijdrage in de kosten voor het behalen van het rijbewijs, wordt deze belemmering voor een gedeelte weggenomen en blijft de instroom van leerlingen in BOL-opleidingen zoveel mogelijk op peil.