Campagne ‘Groeien door Groen – Van binnen naar buiten’ start op 1 juli
Op 1 juli gaat de campagne Groeien door Groen – Van binnen naar buiten van start. In deze campagne laten Koninklijke VHG, FNV Agrarisch Groen, CNV Vakmensen en Colland Arbeidsmarkt zien dat een overstap naar het hoveniersvak verrassend haalbaar én aantrekkelijk is. De campagne richt zich op zij-instromers die op zoek zijn naar betekenisvol werk in de buitenlucht.
Centraal staan de verhalen van Jorn en Elyssa, die beiden de stap maakten van een kantoorbaan naar een loopbaan in het groen. Zij vertellen over hun keuze. Ook komt de rol van de werkgever en de meerwaarde van de VHG Branche-opleiding aan de orde.
Laagdrempelig kennismaken
Wat beide zij-instromers echt over de streep trok was een laagdrempelig koffiemoment en een meeloopdag. Via de campagne worden geïnteresseerden uitgenodigd om zelf ook zo’n kennismaking aan te gaan. Aanmelden kan eenvoudig via de website Groeien door Groen. VHG-lidbedrijven stellen hun deuren open voor gesprekken en meeloopdagen zodat potentiële nieuwe collega’s direct kunnen ervaren wat het vak in de praktijk inhoudt.
Overstappen is eenvoudig
De campagne loopt tot september, met video’s, foto’s en een helder stappenplan op social media. “Juist in de zomer denken mensen na over een nieuwe stap. Deze campagne geeft hen dat extra zetje,” aldus VHG-beleidsadviseur Jeroen Zijlmans. Het doel is dat geïnteresseerden ontdekken dat de overstap simpel is: direct starten, begeleid worden en doorgroeien tijdens een betaalde opleiding.
Met de brede inzet en de enthousiaste verhalen hoopt de sector weer nieuwe talenten aan te trekken voor een nieuwe, uitdagende carrière in het mooie groenvak.
Colland Arbeidsmarkt
De campagne maakt onderdeel uit van de Groeien door Groen-campagne, een initiatief van sociale partners: FNV Agrarisch Groen, CNV en Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG). De campagne wordt mogelijk gemaakt door het fonds Colland Arbeidsmarkt. Het fonds draagt bij aan thema’s zoals duurzame inzetbaarheid, imago & instroom en veiligheid & gezondheid. Vanuit Colland Arbeidsmarkt wordt een veelheid aan projecten en activiteiten gefinancierd gericht op het stimuleren van een gezonde en toekomstbestendig arbeidsmarkt in de agrarische en groene sectoren. De campagne en bijbehorende middelen zijn ontwikkeld door content strategie bureau NetwerkZes.